torsdag 19 november 2015

När vi bloggar med barnen

Våra klassbloggar är en informationskanal, mellan skolan och föräldrar. Vårt mål har hela tiden varit, att involvera eleverna mer. Varför då? kan man undra.

Att skriva i blogg är en annan sorts skrivövning än övrigt skolarbete. Genom att producera texter till externa mottagare, ger vi skrivandet en ökad dimension: Familj, släkt, vänner och andra skolor, kan vara med och ge respons via kommentarer. Det ger eleverna möjlighet att jobba vidare i andra och vidare cirklar. Nya samtalsämnen skapas och eleverna får en positiv uppmärksamhet som stärker både självförtroende och utvecklar skolarbetet.

Vi lär också barnen hur vi umgås på nätet - s.k. "netikett" - då sociala medier har en helt annan roll för dagen barn och unga, än vad det oftast är/har varit för vuxna. Lika väl som vi lär barnen att förhålla sig till varandra ute på skolgården, eller hur man går säkert ute i trafiken, tränar vi barnen att förhålla sig till sociala medier.

När eleverna skriver i bloggarna tillämpar vi en metod som ursprungligen döptes till ”ASL-Att skriva sig till läsning”. I Sundsvall har vi ett kompetensutvecklingsarbete kring det arbetssättet och vi kallar det ViSoL (Vi skriver oss till läsning).

ViSoL utgår från metoden Att skriva sig till läsning som ursprungligen kommer ifrån Arne Tragetons ASL-projekt som han drev under tre år i 14 klasser i fyra nordiska länder. Det man redan tidigare vetat, att det är enklare att lära sig skriva än att läsa, blev väldigt tydligt i och med datorns införande. Sedan dess har arbetssättet spridit sig i Sverige, Norden och övriga Europa och idag pågår även forskning på olika håll.

En viktig del i att börja skriva utifrån ASL, är att inte dämpa skrivlusten med pekpinnar om stavning. När barn börjar intresserar sig för att kommunicera via text, är lusten en drivande faktor. Rättstavning tar vi i ett senare skede, när självförtroendet i skrivande är etablerat. Därför låter jag barnen skriva från hjärtat och påpekar inte stavfel.

Hälsningar
"blogg-coachen" Lie

______________________________________

Vill du veta mer?
Sundsvalls kommuns ViSoL-sida: https://www.skola.sundsvall.se/visol/

Litteratur:
Lövgren, E. (2009) Med datorn som skrivverktyg – språk, motorik och bokstavsformer. Bonniers
Trageton, A. (2014) Att skriva sig till läsning – IKT i förskoleklass och skola. Liber


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar